רכבים ירוקים לסביבה נקייה יותר

כיום כולם כבר יודעים כי אחד מהגורמים העיקריים לזיהום הסביבה ופגיעה בטבע הם כלי הרכב המונעים בעזרת מנועי שריפה פנימיים הפועלים על בנזין או סולר. הפגיעה היא בעצם כפולה: הפגיעה בסביבה ובאיכות החיים של כולנו, והאפשרות שכספי הנפט, שממנו מיוצרים דלקים אלה, ושמקורו העיקרי הוא במדינות ערביות, יגיעו לארגוני הטרור העולמיים, וייגרמו לפגיעה פיזית בחברה. כאשר אנו מדברים על רכבים ירוקים אנו מתכוונים לרכבים ידידותיים לסביבה בשני המובנים – הם אינם מזהמים את הסביבה, או מזהמים הרבה פחות, והם מעודדים שימוש באנרגיה חלופית לנפט, שבכל מקרה מאגריו הולכים ומדלדלים ברחבי העולם כולו.

זיהום אוויר והמלחמה בו

זיהום אוויר אינו פוגע רק בסביבה הקרובה שבה מתרחש הזיהום עצמו, כתוצאה מנהיגה ברכבים זוללי דלק המפיצים אדים רעילים לכל עבר, אלא שאדים רעילים אלה עולים למעלה, ופוגעים בשכבת האוזון ובאטמוספירה הנחוצה לקיום החיים האנושיים עלי אדמות. היתרבות האוכלוסייה בעולם והתקדמות הטכנולוגיה כבר לא מאפשרות לנו להתעלם מההשלכות המבהילות של זיהום האוויר, ואחד התחומים החשובים ביותר שמטפלים בהם הם רכבים ממונעים, והאפשרות לייצר רכבים חדשים בטכנולוגיות ירוקות וידידותיות לסביבה. במקביל כמות הרכבים הנוסעים בעולם עולה בהתמדה, והבעיה רק הולכת ומחריפה. המגמה כיום בעולם היא החלפת רכבים ישנים ברכבים ירוקים שתהליך הייצור שלהם מודע לסכנות ומתחשב בהן.

מהם רכבים ירוקים?

רכבים ירוקים הם רכבים שבהם נעשים מספר שינויים על מנת להפוך אותם ליותר ידידותיים לסביבה. להלן מספר פתרונות מעשיים שכבר נמצאים בשטח, ומובילים את תחום הרכבים הירוקים כיום בעולם:

  • רכב ביו דיזל – רכבים אלה מונעים על ידי שילוב בין דיזל ושמן צמחים, והשילוב ביניהם מזהם הרבה פחות מאשר הדלק הרגיל שבו אנשים עושים שימוש ברכבים רגילים.
  • רכב חשמלי – רכבים אלה מונעים בעזרת מנועים חשמליים על ידי סוללות נטענות שאינם פולטות כל חומר רעיל או אחר בכלל.
  • רכב סולארי – אלה רכבים המשתמשים בתאים פוטו-וולטאיים הממירים את אנרגיית השמש להנעת המנוע שאינו פולט גזים רעילים ואינו מזהם כלל.
  • רכב אולטרה לייט – רכבים אלה מתבססים על טכנולוגיה ושינוי מבני המביאים לחיסכון ניכר בצריכת האנרגייה של הרכב, ועל ידי כך מקטינים את זיהום הסביבה.
  • רכב היברידי – רכבים מאלה משלבים בין מנוע חשמלי ומנוע שריפה פנימי, ועל ידי כך חוסכים בשימוש בדלק בזמן הנסיעה.

כדי להגיע למהפכה הרצויה בתחום הרכבים הידידותיים שאינם מזהמים אין זה מספיק לייצר רכבים כאלה, אלא שיש לבנות תשתיות ארציות שיאפשרו לבעלי רכבים אלה ליהנות מנסיעה רציפה, ולא יקרה יותר מנסיעה ברכב רגיל. גם הגדלת השימוש בתחבורה הציבורית עוזרת לשמירה על הסביבה, וכך גם לגבי שימוש באופניים בערים וכדומה. בנוסף לכך יש צורך בעליית המודעות לרכבים מסוג זה, ולשמירה על איכות הסביבה, והדבר חייב להתאפיין בחקיקה מיוחדת בכנסת.

המאמר נכתב באדיבות – פולקסווגן פ"ת ספטון סוכנות רכב בע"מ

אודות admin