האם יש מקום להקל בעונשם של נהגים שהם בעלי רכב היברידי‬?

הטרנד שכבש את העולם בתחום הרכב – המכוניות ההיברידיות – אלה שיש להם גם מנוע רגיל וגם מנוע חשמלי ומסוגלות לבחור בין השניים בהתאם לצורכי הנסיעה באופן שיאפשר את החיסכון המרבי בדלק ובעלויות – לא שוקט על שמריו. יותר ויותר יצרניות רכב מייצרות היום גם דגמים היברידיים בנוסף לדגמים הרגילים, משום שיש יותר ויותר אנשים שמתעניינים ברכבים מסוג זה. כמו שקורה בדרך כלל – הגלגל ממשיך להסתובב: הביקוש מביא לייצור מסיבי שמצדו מביא להוזלת עלויות, שמצידה – מביאה להגדלת הביקוש. לאור העובדה המעניינת הזאת, שכמובן מועילה ביותר לאיכות הסביבה, קשה להימנע מלשאול מספר שאלות בנוגע לאופיים של אותם אנשים שרוכשים את המכוניות הללו, כמו גם בנוגע ליחסו של החוק אל אותם אנשים.

מכונית היברידית מקלה בעונשי תעבורה?

מכונית היברידית מקלה בעונשי תעבורה?

רוכשי היברידיות – קווים לדמותם

מניתוחי שוק שביצעו מספר יצרניות רכבים שמשווקות גם רכבים היברידיים עולה, כי הצרכנים העיקריים של מכוניות מסוג זה הינם אנשים משכילים, הנמצאים בעשירונים העליונים של החברה, ואשר מודעותם לכל מה שקשור באיכות הסביבה גבוהה ביותר. מאפיין נוסף שלהם הוא העובדה, שמדובר, ברוב המקרים, באנשים בעלי ותק רב שנים על הכביש, היינו – אנשים שיש להם ניסיון בנהיגה, ושמכירים את כל החוקים והכללים. לאור העובדות המרתקות האלה, אין תמה, שישנן חברות ביטוח המציעות חבילות ביטוח זולות יותר לנהגים שברשותם רכבים היברידיים. הניסיון רב השנים בנהיגה, לצד העובדה שמדובר בנהגים שבדרך כלל אין בעברם עבירות תנועה חמורות, מאפשרים לחברות הביטוח להציע לנהגים אלה פוליסות ביטוח משתלמות במיוחד.

ומה לגבי החוק?

לאור כל האמור לעיל, נשאלת השאלה: אם מדובר בנהגים כל כך טובים ומנוסים, ואם חברות הביטוח הבינו את זה והן מציעות לנהגים אלה תנאים הרבה יותר טובים מאשר לאחרים, יכול להיות שגם החוק צריך להתגמש. יכול להיות, שאם נהגים אלה מבצעים עבירת תנועה, אפשר לצאת מתוך נקודת הנחה שהם עשו זאת בתום לב או מתוך כורח נסיבות, ולא מתוך כוונה מוקדמת לעבור על החוק או מתוך רצון להוכיח משהו למישהו. נקודה נוספת לזכות עמדה זו יכולה להיות העובדה שמדובר באנשים שדואגים לסביבה ולכן, כנראה שהם אנשים אכפתיים וטובים מיסודם; מנגד אפשר לטעון, כי בעלי רכב היברידי או לא – תאונת דרכים או כל עבירה חמורה אחרת על חוקי התנועה הן עדיין מקרים משמעותיים במיוחד (במקרים רבים – מסכני חיים), ולכן זה לא באמת משנה אם מי שביצע את העבירה נוהג ברכב היברידי או בטרנטה משנת תרפפ"ו. בשאלה זו יצטרכו, כנראה, להכריע בקרוב השופטים היושבים בבתי הדין לתעבורה, כשהם מתחשבים בכל השיקולים לכאן ולכאן. פסיקתם תהיה, כמובן, מחייבת, ולפיה יצטרכו לנהוג כולם – תרתי משמע. אז אין לנו עדיין תשובה לשאלה המופיעה בכותרת, אבל בהחלט שיש לנו, כמו גם לאנשי מקצוע העוסקים בתחום וביניהם עורכי דין לדיני תעבורה – הרבה חומר למחשבה. אז – תחשבו על זה. תגובותיכם, כמובן, תתקבלנה בברכה.

נכתב באדיבות דודי דויטש, עורך דין לדיני תעבורה

אודות admin